Bardzo się cieszymy, że nasza szkoła dołączyła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi” pod patronatem honorowym Ministra Edukacji i Nauki.
Głównym celem projektu jest budzenie wśród młodych ludzi empatii i zrozumienia na potrzeby innych, szczególnie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Plan działań realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego
„Każdy inny – wszyscy równi”
w Publicznej Szkole Podstawowej w Nowym Belęcinie
Termin realizacji projektu: 11.09.2023-24.05.2024
Koordynator: Marta Józefiak
współpraca: Agata Tyczyńska
Terminy realizacji poszczególnych zadań będą ustalane na bieżąco, zgodnie z potrzebami i możliwościami placówki, innych współpracujących instytucji i specjalistów.
L.p. | BLOK | NAZWA WYDARZENIA | SPOSÓB REALIZACJI |
1. | I | Przygotowanie gazetek dotyczących osób ze specjalnymi potrzebami | Gazetki z okazji : – 20-26.09-Polski Tydzień Świadomości ADHD – 7. 10- Dzień Świadomości Dysleksji – 10.10 – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – 14.11 Światowy Dzień Cukrzycy – 3.12-Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych – 21.03 – Światowy Dzień Zespołu Downa – 2.04 -Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – 5.05 Europejski Dzień Walki z dyskryminacją osób Niepełnosprawnych |
2. | I | „Sławne osoby z niepełnosprawnościami” – stworzenie prezentacji multimedialnej poświęconej sławnym osobom z niepełnosprawnościami | Konkurs dla chętnych uczniów |
3. | I | „Kącik książek bez barier” – zorganizowanie w placówce kącika książek poruszających tematykę osób z niepełnosprawnościami | Udostępnianie książek uczniom podczas przerw i do wypożyczenia do domu |
4. | I | Zorganizowanie akcji charytatywnej dla placówek, w których przebywają owe osoby ze SPE np. zbiórka gier; | |
5. | II | Zaproszenie do placówki osoby posługującej się Polskim Językiem Migowym lub nauka znaków PJM z dostępnych filmów, celem zapoznania uczniów z podstawami języka migowego | 29.09 – Międzynarodowy Dzień Niesłyszących Spotkanie edukacyjne dla uczniów klas I-III z osobą migającą |
6. | II | „Wypukła księga” – przygotowanie książki lub innych pomocy przydatnych osobom z dysfunkcjami wzroku | 4.01- Światowy Dzień Braille’a |
7. | II | „Spotkanie z książką” – zorganizowanie cyklicznych spotkań, w czasie których zaproszeni goście będą czytać książki poruszające tematykę osób ze SP Zadanie to można zrealizować wychodząc poza placówkę np. poprzez czytanie książek w innych placówkach, ośrodkach itp. Zachęcamy do zapraszania osób SPE, aby czytały książki o tej tematyce | 29.09 – Chętni uczniowie klas starszych czytają uczniom z klas I-III oraz oddziałów przedszkolnych |
8. | II | „Plener malarski” – malowanie obrazu bez użycia rąk | 5.05 Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną Malowanie w plenerze, wystawa prac w szkole i/lub w GCK w Krzemieniewie |
9. | II | „Mam talent” przegląd umiejętności/zainteresowań dzieci, w czasie którego chętni uczniowie zaprezentują swoje zdolności (w tym także uczniowie ze SPE) | 09.02. – Występy pod hasłem „Mój jest ten kawałek podłogi”. Przegląd talentów |
10. | III | Przeprowadzenie rady szkoleniowej dla nauczycieli dotyczącej funkcjonowania osób ze SPE | 2.04 -Światowy Dzień Świadomości Autyzmu |
11. | IV | „Dzień Babci i Dziadka” – wyjście do Domu Pomocy Społecznej, wykonanie, prezentów, które uczniowie wręczą podopiecznym ośrodka | Nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami |
12. | IV | Tworzenie kartek świątecznych, własnoręcznie wykonanych upominków, które zostaną przekazane do warsztatów terapii zajęciowej, szkół specjalnych, ośrodków wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | Tworzenie kartek, upominków |